عیب‌یابی برج خنک کننده

عیب‌یابی برج خنک‌کننده به یکسری اقدامات که مربوط به بررسی و ارزیابی‌های لازم در مورد کارآیی سیستم می‌باشد، گفته می‌شود. در مورد این اقدامات کاربری که سیستم را در دست دارد باید آشنایی کامل داشته باشد تا در مواقع لزوم بتواند مشکل و یا ایراد آن را رفع نماید. بنابراین لازم است انواع برج‌های خنک کننده را بشناسید تا راحت‌تر بتوانید ان را عیب یابی کنید.

 

عیب یابی برج خنک کننده


این عیب‌یابی می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی و یا حتی ماهانه از بخش‌های مختلف سیستم برج خنک‌کننده صورت گیرد. اما این عیب‌یابی باید به صورت مداوم انجام شود تا از بروزمشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنند. در صورتی که در همان ابتدا بتوانند عیب‌های موجود در سیستم را شناسایی کنند ممکن است بتوانند با هزینه و صرف زمان کمتری آن رفع نمایند، اما با گذشت زمان ممکن است با مشکلات بزرگ‌تری روبه رو شوند.

بخش‌های مختلف برج خنک‌کننده

برج‌های خنک‌کننده از بخش‌های مختلفی تشکیل شده اند، که هر کدام از آن‌ها نیاز به بررسی‌های لازم برای شناسایی عیب‌های آن را دارد. در این بخش به توضیح مختصری از این قطعات خواهیم پرداخت:

 

  • نازل اسپری آب: این نازل‌ها می‌توانند تاثیر مستقیمی بر روی کارایی سیستم داشته باشد، به این صورت که با کمک نارل‌های اسپری آب می‌توانند از ابعاد کوچک‌تر برج خنک‌کننده همراه با راندمان و کارایی بالاتر استفاده کنند.

  • لوور ورود هوا: از این قطعه برای جلوگیری از پاشش آب به بیرون و همچنین جلوگیری از ورود گرد و خاک و یا تابش مستقیم خورشید به درون دستگاه می‌باشد.

  • فن محوری: فن برای عبور هوا از داخل پکینگ‌ها در برج خنک‌کننده استفاده می‌شود. این فن‌ها می‌توانند در جهت‌های مختلف قرار بگیرند و باعث افزایش هوادهی شوند.

در صورت تمایل می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی قطعات برج‌های خنک‌کننده مراجعه کنید.

چه زمانی برای بررسی عیب‌یابی مناسب است؟

بر اساس بخش‌های مختلف سیستم برج خنک‌کننده می‌توانید در زمان‌های مختلف به بررسی آن‌ها بپردازید. برای اینکار شما می‌توانید از برنامه زیر کمک بگیرید:

  1. بررسی مسدود شدگی: برای ارزیابی کارایی این بخش باید قطعات صفحه مکنده، قطره گیر‌ها و پکینگ‌ها را به صورت هفتگی وارسی کنید.

  2. کنترل صدا و لرزش غیرعادی: برای بررسی سلامت این بخش می‌توانید فن و فن گارد، الکتروموتور، شفت برج خنک‌کننده و محافظ آن و سیستم کاهش سرعت را به صورت روزانه چک کنید و قسمت‌های مربوط به سازه را به صورت سالیانه بررسی کنید.

  3. بررسی پیچ‌ها، خار‌ها و جای خار‌ها: برای ارزیابی این قسمت باید قطعات فن و فن گارد، الکتروموتور، شفت اصلی و محافظ آن و همچنین سیستم کاهش سرعت را به صورت روزانه بررسی نمایید.

  4. روغن کاری و‌ گریس کاری: در اینجا بایستی الکتروموتور و سیستم کاهش سرعت را هر زمان که نیاز بود مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

  5. کنترل آب‌بندی روغن: سیستم کاهش سرعت را به صورت ماهیانه بررسی کنید.

  6. کنترل سطح آب: برای اینکار بهتر است تشت آب سرد را روزانه چک کنید تا از بروز مشکل بتوانید جلوگیری کنید.

  7. کنترل نشت آب: تشت آب سرد و شیر شناور را بهتر است در هر نیمه سال بررسی کنید.

  8. سفت کردن پیچ‌های شل شده: فن و فن گارد، الکتروموتور، شفت اصلی و محافظ بر روی آن، سیستم کاهش سرعت برای این مشکل باید در هر نیمه سال چک شود.

  9. بازرسی و تعمیر برای استفاده مجدد: در این زمان باید قطعات فن و فن گارد، شفت اصلی و محفظ بر روی آن و همچنین قسمت‌های مربوط به سازه را در هر سال یکبار مورد بررسی قرار دهید.

  10. رنگ‌آمیزی مجدد: قسمت‌های سازه، بدنه و نردبام را بهتر است هر زمان که احساس کردید مورد نیاز است، رنگ‌آمیزی کنید.

  11. بازرسی کلی: برای اینکار باید تمامی قطعات و بخش‌های برج خنک‌کننده را به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهید.

 

عیب‌های یافت شده در برج‌خنک کننده

در ادامه مطلب به برخی از عیب‌ها و ایراداتی که در یک سیستم برج خنک‌کننده می‌تواند رخ دهد پرداخته‌ایم و چند نمونه راه حل برای رفع آن بیان کرده‌ایم:

صدای غیر‌عادی الکتروموتور

در صورتی که پس از بررسی مشاهده کردید که موتور به صورت تک فاز کار می‌کند بهتر است در همان لحظه موتور را خاموش کنید و برای روشن کردن دوباره آن اقدام نمایید. در صورتی که موتور همچنان در حالت تک فاز قرار داشته باشد هرگز روشن نمی‌شود. روش دیگر براش تشخیص این مشکل می‌تواند به دلیل اتصال اشتباه در سیم‌های موتور باشد. که برای اینکار نیز بهتر است موتور را یکبار خاموش و روشن کنید.همچنین ممکن است لرزش‌های صورت گرفته به دلیل عدم روغن کاری بلبرینگ‌ها در زمان مشخصی باشد. در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب باشند می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید.راهکار دیگر برای بررسی لرزش برج خنک‌کننده، می‌توانید یاتاقان و تماس‌های تکیه گاهی را نیز بررسی کنید. علاوه بر این می‌توانید سیستم را مجددا بالانس کنید.در مرحله آخر می‌توانید فن‌ها را چک کنید و در صورتی که فن خنک‌کننده به حفاظ آن گیر می‌کند، آن را دوباره نصب کنید و یا در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

الکتروموتور شروع به کار نمی‌کند

این مشکل می‌تواند به دلیل نرسیدن برق به پایانه‌های موتور رخ دهد. برای اینکار می‌توانید جریان برق ورودی به استارتر را بررسی کنید و تمامی ایرادات آن را رفع نمایید. همچنین می‌توانید بار اضافی را از مدار خارج کنید و در نهایت اتصالات را دوباره ببندید و کلید‌های خراب و یا سوخته را تعویض کنیدهمچنین می‌توانید ولتاژ نوشته شده بر روی برچسب را با منبع برق ورودی به سیستم بررسی کنید و آن‌ها را مقایسه نمایید و در صورت عدم تطابق آن را اصلاح کنید.

جهت دوران اشتباه

برای رفع این مشکل می‌توانید سیم‌های متصل به موتور را جابه جا کنید، زیرا این مشکل می‌تواند به دلیل ترتیب اشتباه در فاز‌ها باشد.

صدای فن

این نیز می‌تواند به دلیل شل شدن پیچ‌های بست موجود در پره‌ها باشد که با چک کردن و سفت کردن آن می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

برای اطلاع بیشتر از برج خنک کننده پیام سرما با ما در تماس باشید